beste kinderdagverblijf

header 300

Dagchema

Jeremina Dagindeling bij kinderopvang Jeremina

 

7.30-9.00: De kinderen worden gebracht.A6
Tijdens dit moment is er ruimte voor een overdracht,leidsters vragen hoe het met het kindje gaat en ouders doen een overdracht en vertellen e.v. bijzonderheden.
Er wordt gezamenlijk, pedagogisch medewerker en kind, afscheid genomen van de ouder.
De kinderen gaan lekker vrij spelen, en de pedagogisch medewerker begeleidt/helpt waar nodig is. Bij baby’s wordt ook gelijk rekening gehouden met e.v. voedingen en slaaptijden.


9.00-9.30: Een sapje en een kaakje.
Nadat er gezamenlijk opgeruimd is op het liedje ‘we gaan opruimen’ gaan we gezamenlijk op de bank en stoeltjes zitten om een sapje te drinken en een kaakje te nuttigen.
Voordat we daar aan beginnen begroeten we elkaar door het goedemorgen lied te zingen en aansluitend het smakelijk drinken liedje.
Tijdens dit moment mogen de kinderen een filmpje(van een dvd) kijken.
Dit zijn korte filmpjes. En vaak kiezen we dit ook samen uit.
Voorbeelden: teletubbies, bumba, zandkasteel, babygebaren enz.


9.30-10.15: Vrij spelen of een gezamenlijke activiteit.
Dit moment bekijken we waar de behoefte ligt. Soms gaan de kinderen gelijk zelf spelen en hebben mogelijkheden tot het keukentje, in de knuffelhoek, boekjes lezen, bouwen, duplo, poppen, auto,s enz. kinderen geven het zelf aan of we bieden speelgoed aan. Op dit moment gaan we ook wel kleuren, kleien, plakken, of een spelletje, lotto of puzzelen.
Nogmaals er wordt gekeken waar de behoefte ligt.
Uiteraard is er ook de mogelijkheid om individueel met een kindje bezig te zijn, boekje voorlezen, puzzelen.
De pedagogisch medewerkers zitten op dit moment ook vaak op de grond erbij zodat zij toegankelijk is voor de kinderen en dat zij het spel ook goed kan observeren.


10.15-11.00: Fruit moment.
Ook nu gaan we gezamenlijk opruimen en daarna met elkaar aan tafel zitten, baby’s zitten er ook bij in een kinderstoel, op schoot of een wippertje.
We starten dit moment met het benoemen van de kinderen, en het benoemen van de dag. En we zingen smakelijk eten.
Terwijl de kinderen hun fruit eten, worden er boekjes voorgelezen. Deze boekjes sluiten e.v. aan op het thema waar we mee bezig zijn. Maar ook gewoon boekjes waar naar wordt gevraagd. Vervolgens zingen we allerlei liedjes met elkaar.

11.00-12.15: Verschonen en naar buiten of een gezamenlijke activiteit.
Dit moment hangt ook van het weer af, we proberen ten alle tijden naar buiten te gaan, maar lukt dit niet dan doen we een activiteit gezamenlijk binnen.
Niet alleen knutselen, maar dat kan ook dansen zijn of dat we een soort van klim en klauterpad maken met de kruipslang erbij. Zodat kinderen zich ook fysiek goed kunnen bewegen waarneer ze niet naar buiten kunnen.


12.15-13.00: Gezamenlijk een boterham eten. Voordat we aan de broodmaaltijd beginnen wordt er eerst smakelijk eten gezongen.


13.00-14.30: Kinderen gaan slapen of rusten.
Kinderen die gaan slapen gaan naar de slaapkamer, een pedagogisch medewerker blijft bij de kinderen tot ze slapen, meestal begint zij dan ook met schriftjes schrijven.
De grotere kinderen die niet meer gaan slapen gaan wel even rusten, dit mag op de bank of op het speelmatras. Deze kinderen gaan na een half uurtje weer spelen.
De andere kinderen worden gewoon op hun eigen moment wakker of worden wakker gemaakt in overleg met de ouders.
In dit moment worden ook schriftjes geschreven voor de ouders.


14.30-15.15: Kinderen worden wakker, worden aangekleed , even rustig bijkomen en wat drinken.


15.15-16.15: Vrij spelen of buiten spelen.


16.15-16.45: Met elkaar wordt er nog iets gegeten, dit wisselen we af, met yogurt, een craker of rijstewafel of een plakje ontbijtkoek. De kinderen die een groentehapje meekrijgen van thuis, die krijgen ook op dit moment hun groentehapje aangeboden.


16.45-18.00: Kinderen worden opgehaald. Ook nu is er even de gelegenheid voor een overdracht hoe is het gegaan vandaag met het kindje. 

Babys volgen over de gehele dag gewoon hun eigen ritme.
Wanneer ze naar bed moeten gaan ze naar bed, tijd voor een flesje of een ander hapje dan wordt dat gegeven. Verder hoe klein de babys ook zijn proberen we ze er wel zoveel mogelijk in het dagritme erbij te betrekken.
En uiteraard nemen we ook de tijd om lekker even te spelen te knuffelen met een baby.
Dit gebeurd dan ook veel al op de grond waar andere kinderen dan ook weer bij komen zitten.

BG2