beste kinderdagverblijf

header 300

Babygebaren

Kinderopvang Jeremina werkt sinds maart 2011 met babygebaren.
gebaren3Door een ouder en een kindje die gebruik maken van de kinderopvang bij Jeremina zijn wij in contact gekomen met babygebaren.
Moeder en kind communiceerden naast de gesproken taal ook met babygebaren met elkaar.
Arianne (houder en leidinggevende van Jeremina) werd heel enthousiast, want zij zag dat het werkte voor een kindje van 1 jaar die nog niet de gesproken taal beheerste maar middels gebaren kon ze zich wel verstaanbaar maken wat ze wilde of iets duidelijk maken.
Doordat we bij Jeremina het persoonlijke contact, de individuele benadering naar kinderen heel belangrijk vinden, zag ik babygebaren als een hele mooie aansluiting op het beleid van Jeremina.gebaren1
Want tijdens het gebruik van babygebaren moet je goed naar het kind kijken en als een kind iets terug gaat gebaren moet je goed kijken wat het kind wil zeggen. Net als de gesproken woordjes gaat dat in het begin nog wat rafelig, maar door goed te kijken begrijp je al goed wat het kind bedoeld.
En wat is er nou fijner om te weten wat een kind wil, weten waar de behoefte ligt en dat duidelijk gemaakt kan worden vanuit het kind zelf. En niet de interpretatie die wij als volwassene er aan geven.
Conclusie, babygebaren maakt een nog beter contact tussen verzorger en kind, je krijgt de behoefte beter in beeld en het is een stimulans voor de taalontwikkeling.

De taalontwikkeling wordt gestimuleerd doordat je het woord of handeling niet alleen gebaard maar ook benoemd, en doordat het kind het woord niet alleen hoort maar ook met het gebaar visueel wordt gemaakt blijft het woord langer hangen en makkelijker te begrijpen.
De beheersing van de gesproken taal valt onder de fijne motoriek, baby,s en dreumesen gaan deze gesproken taal pas na het eerste jaar beheersen, maar voor het eerste jaar +/- rond de 7 maanden begrijpt en weet een kind al heel goed wat er om zich heen gebeurt of wat het kind wil.
Doordat het de gesproken taal nog niet beheerst kan hij dat nog niet duidelijk maken, en door hem iets te geven, de gebaren, kan hij wel leren zich te uiten.
Want de grove motoriek het gebruik van zijn handjes kan hij wel beheersen.
En wat natuurlijk ook heel belangrijk is dat er plezier aan beleeft wordt om de gebaren te gebruiken. Je merkt aan het kind dat het interessant is om naar je te kijken als je iets verteld en zeker als je aan de gezichtsuitdrukking ziet dat het kind je begrijpt(een brede lach) wordt je daar als verzorger ook helemaal blij en enthousiast van.
En zeker als een kind dan ook nog eens gaat gebaren, want dat gaat gebeuren.
Als voorbeeld: een jongentje van 16 mnd. oud die aangeeft dat hij naar bed wil omdat hij moe is. Maakt het gebaar van slapen en loopt naar zijn mandje voor zijn knuffel en dan nog eens het gebaar van slapen, wanneer wij dan benoemen, ben je moe, wil je naar je bed en het kind beantwoord dat met een lach, dan heb je hem begrepen, en vervolgens naar bed doet en dan heerlijk gaat slapen.
Geweldig.
gebaren2Maar ook het kindje waardoor we met babygebaren aan de slag zijn gegaan, die gaf aan terwijl alle kindjes en zij op bed lagen, en iedereen stil was, dat ze ging slapen(ze maakte het gebaar van slapen) maar ze gaf aan dat ze nog een kusje wilde(met een gebaar) twee gebaren en ik wist wat ze bedoelde dit is zo mooi om mee te maken.
Terwijl we buiten spelen en een kindje van rond een jaar maakt een gebaar van vliegtuig in de lucht, dit is echt heel leuk. 
Kortom wij zijn heel enthousiast en hebben het opgenomen in het beleid.

Dit uit zich dat we op een dag met vaste momenten naast het gesproken woord ook het woord gebaren zoals, drinken,eten ,fruit, en verschillende soorten fruit, luier, slapen, enz. Maar ook bij het afscheid nemen het gebaar van werken, zwaaien, auto, fiets enz.
En natuurlijk de dieren, schaap, hond, poes, kip enz. Verder ook de emoties, sorry, boos, verdrietig, blij en bang.
Tijdens boekjes lezen gebruiken we ook gebaren, niet bij alle boekjes maar een aantal die er uitermate geschikt voor zijn.
En bij liedjes, de kinderen zijn er zelf ook heel gedreven in, ook de oudere kinderen, de twee en driejarige.
Nogmaals alleen maar positieve ervaringen.
Naast de thema,s als winter,lente dan zoeken we ook woorden op wat is het gebaar van winter, sneeuw, koud. Dus niet alleen de gesproken woorden worden gezegd maar ook in gebaren geleerd.
Terwijl wij binnen Jeremina als hoofdoel hebben gesteld om babygebaren te gebruiken als ondersteuning bij de taalontwikkeling en omdat we het heel leuk vinden zijn er nog een aantal voordelen die er aan vast zitten, die kunt u vinden in het boek van: Babygebaren van Lisa Zeviar, Julia Douwenga.

BG2